Oftewel: een blog over een blog
“Je moet een blog maken! Dat is helemaal in.” Als je nog geen blog op de website van je bedrijf hebt, hoor je het vast regelmatig. En als je er al enthousiast mee begonnen bent, maar nu met je handen in je haar zit – want blogs moeten wel geschreven worden! – dan kun je wel wat tips gebruiken van een tekstschrijver.
Bedrijven ontkomen er niet meer aan, lijkt het wel. Elke week of twee keer per maand interessante, leuke blogs online: dat trekt bezoekers. Zoekmachines zien graag nieuwe content op websites, dus blogs zijn inmiddels een onmisbaar onderdeel van online marketing en van SEO (zoekmachine optimalisatie). Alleen SEO-teksten en mooie foto’s zijn niet meer voldoende voor een goed resultaat in Google en andere zoekmachines.
Tip 1: een onderwerp voor je blog kiezen
Het is vaak best lastig om een onderwerp te verzinnen. Ook ik als ervaren tekstschrijver moet soms even flink nadenken als de inspiratie niet wil komen. Een handige tip is dan: vraag het anderen. Vraag je collega’s en je klanten naar input. En kijk eens goed naar je e-mailberichten. Stellen klanten vragen over bepaalde onderwerpen? Denk dan aan een blog met tips, handige weetjes of ervaringen van andere klanten.
Tip 2: foto’s bij je blog
Een goede en effectieve blog bestaat niet alleen uit een tekst die interessant is voor de bezoekers van de website. De foto die je erbij zet is ook belangrijk. Waarom? Omdat:
- het zoekmachinevriendelijk is (Google houdt van foto’s op websites);
- het er aantrekkelijk uitziet;
- je trefwoorden kunt toevoegen in de tags.
Tip 3: regelmatig een nieuwe blog
Veel kleine ondernemers gaan enthousiast aan de slag met hun eerste blogs. Er zijn genoeg interessante dingen om over te schrijven! Maar na de eerste paar blogs verdwijnt vaak langzaam de inspiratie. Ook lijkt het steeds meer tijd te kosten. Tijd – dat kostbare kleinood waar je als ondernemer altijd te weinig van hebt.
Toch is het belangrijk om regelmatig een nieuwe blog op je website te plaatsen. Dat hoeft heus niet twee keer per week. Alles is beter dan niets, dus als het maar eens per maand lukt om een verse blog te plaatsen, is dat ook goed. Waarom je het toch moet doen? Voor je bezoekers die ze graag lezen, voor je zoekmachine optimalisatie en voor de uitstraling van je website. Want wat denken bezoekers die op je website komen en zien dat de laatste blog van een jaar geleden is? Juist.
Tip 4: bereid je blog voor
Vaak komt de inspiratie op een onverwacht moment. Zit je in de auto op weg naar een klant en schiet een geschikt idee voor een blog je te binnen? Schrijf het meteen op! Lig je na een dag hard werken in bed en zie je het perfecte onderwerp voor een volgend blogje haarscherp voor je? Noteer het toch maar, want dikke kans dat je het de volgende dag vergeten bent. Dit geldt natuurlijk voor elke situatie. Een klant zegt iets, een collega roept iets, je leest iets in de krant of een vakblad…
Tip 5: laat een ander (bijvoorbeeld een tekstschrijver) je blogs schrijven
Ben je zelf niet zo’n schrijver? Of merk je dat je goede voornemens door tijdgebrek blijven liggen? Vraag dan eens aan iemand anders om de blogs te schrijven. Dat maakt ze gevarieerder en het scheelt je veel tijd. Die ‘iemand anders’ kan een collega, andere ondernemer of klant zijn. Of een freelance tekstschrijver die ervaring heeft met het schrijven van blogs.