“Bij normaal gebruik wordt een dagelijkse inname van 4 druppels aanbevolen, mits gecombineerd met een degelijk eetpatroon, die met kleine slokjes water, sap of iets dergelijks ingenomen dienen te worden. Vervolgens dient men minimaal een uur te wachten alvorens een maaltijd te nuttigen.”
Hè, wat?! Deze bijsluiter is duidelijk niet in begrijpelijk Nederlands geschreven. Je moet de zinnen een paar keer lezen voordat helder is wat de schrijver bedoelt. Maar…hoe moet het dan wel?
Taalniveau B1: het toverwoord(?)
Taalniveau B1, ook wel jip-en-janneke-taal genoemd, is inmiddels een ingeburgerd begrip. Het staat synoniem voor begrijpelijk Nederlands. Ongeveer 95% van de Nederlanders begrijpt teksten op dit niveau. Toch zijn nog altijd veel teksten op bijvoorbeeld taalniveau C1 geschreven. Teksten die meer dan de helft van de bevolking niet goed begrijpt. Er is dus iets voor te zeggen om teksten op B1-of B2-niveau te omarmen. Maar hoe schrijf je een tekst in begrijpelijke taal?
Tips voor begrijpelijke taal
Een tekst schrijven op B1-of B2-niveau is niet zo moeilijk als het misschien lijkt. Of je nou een tekstschrijver bent of niet, met deze tips kom je al een flink eind.
- Gebruik korte, alledaagse woorden die een letterlijke betekenis hebben.
- Maak zinnen actief en kort: 10 tot 15 woorden.
- Alinea’s zijn ook kort, eventueel met een extra witregel.
- Zet duidelijke kopjes tussen alinea’s (geen creatieve kopjes).
- Zorg voor een goede structuur en een logische opbouw.
Nog meer tips
Bij het schrijven van teksten in begrijpelijk Nederlands is het belangrijk om je te verplaatsen in de lezer. Je moet hem of haar persoonlijk aanspreken. Zet de boodschap en andere belangrijke zaken boven aan de tekst en voor aan in de zinnen. Begin met wat je wilt vertellen.
Probeer verder de tekst in spreektaal te schrijven. Dan maak je automatisch actieve en kortere zinnen. En vermijd jargon zoveel mogelijk. Tenzij je weet dat alle lezers de woorden kennen, zoals bij een artikel in een vakblad. Leg de term dan zo mogelijk wel even uit.
B1/B2 te eenvoudig
Critici van ‘B1-schrijven’ beweren dat het taalniveau té eenvoudig en geforceerd is. Dat het te veel gericht is op mensen met weinig of geen opleiding. Maar voorstanders zeggen dat ook hoger opgeleiden meestal liever een B2-tekst lezen dan een C1-tekst.
Hoe dan ook, het is goed om op je eigen gevoel af te gaan. Is B1/B2 echt het beste niveau? Als je een tekst schrijft voor een zeer grote en diverse groep mensen waarschijnlijk wel. Maar een artikel voor het ledenblad van een vereniging van advocaten vraagt toch om een ander taalgebruik.
Tekstschrijver verplaatst zich
Een tekst met actieve zinnen, geen of weinig jargon en een duidelijke opbouw leest zonder meer prettiger en bereikt zijn doel beter en sneller. Een goede tekstschrijver probeert zich altijd te verplaatsen in de lezer. Het maakt dan niet uit of hij of zij de tekst specifiek op taalniveau B1 moet schrijven. Uiteindelijk gelden dezelfde basisregels ook voor teksten op de taalniveaus B2, C1 en C2. Dat leest voor iedereen een stuk prettiger.
Laat u het schrijven bij nader inzien toch liever aan een professionele tekstschrijver over? Neem dan eens contact met mij op voor meer informatie.