Maak van bezoekers kopers!

Meer conversie

Je hebt een prachtig product, handige dienst of aantrekkelijk aanbod. Maar hoe trek je de bezoekers van je website of webshop over de streep om te kopen of contact op te nemen? Ik heb een paar handige en praktische tips voor je op een rijtje gezet.

Zorg voor goede koppen en subkopjes

Ik zie het nog vaak op websites en webshops: lappen tekst zonder sprekende koppen. Of de tekstschrijver heeft wel goede kopjes bedacht, maar het zijn er te weinig.

Veel bezoekers van websites hebben geen tijd of geduld om informatieve teksten te lezen. Zij scannen teksten. Dat doen ze via kopjes en subkopjes. En zie daar het belang van sprekende (sub)koppen die de lading dekken.

Zorg voor genoeg witregels
Het voelt in het begin misschien wat vreemd, al die witregels op je webpagina’s. Echt mooi is het ook niet, dat geef ik toe. Maar wel effectief. Want ook dit zorgt voor overzicht op een pagina. Net als kopjes maken veel witregels scannen eenvoudiger.

Bezoekers die de hele tekst willen lezen, doen dat toch wel. En ook voor hen zijn korte alinea’s veel prettiger dan alinea’s van twintig regels.

Los ‘het’ probleem van je bezoekers op
Sommige producten en diensten heb je echt nodig, zoals tandpasta of een elektricien. Maar bij de meeste producten en diensten is dat minder duidelijk. Dan moet je de bezoekers van je website overtuigen dat ze je product of dienst nodig hebben.

Een goede manier om dat te doen is door te vertellen hoe ze hun probleem kunnen oplossen. Zelfs als ze niet weten wat hun probleem is of überhaupt niet weten dat ze een probleem hebben.

Verdiep je dus in problemen die je bezoekers mogelijk hebben. Is hun website te langzaam, maar zijn ze eigenlijk ook niet tevreden over de teksten? Hebben ze geen tijd of zin om bepaalde taken te doen, zoals administratie of huishouden? Willen ze meer verdienen, maar weten ze niet hoe?

Focus op voordelen
Benadruk de voordelen van je product of dienst. Dat is wat de scanners en twijfelaars lezen en willen weten.  

Daarnaast leg je natuurlijk ook uit wat je product allemaal kan of doet. Of welke diensten je precies aanbiedt. Maar dat is voor de bezoekers die (daarna) de moeite nemen om je teksten echt te lezen.

Een vleugje positiviteit
Een andere goede strategie is om je bezoekers duidelijk te maken dat jij er bent om hen te helpen. Dat kan tekstueel, met zinnen als ‘Hulp nodig? We staan voor je klaar!’ Help de mensen die de moeite nemen je website of webshop te bezoeken.

En laat je bezoekers zich goed voelen. Dan doe je door positieve, motiverende kopjes en slogans te gebruiken. “Because you’re worth it” is natuurlijk een gouden klassieker. De aankoop of aanvraag voor een offerte geeft dan het positieve gevoel dat ze op de juiste weg zijn.

Hulp van een tekstschrijver
Hulp nodig bij het schrijven van de teksten op je website? Of mogen de bestaande teksten wel wat meer pit hebben? Stuur me een mailtje!